Prowadząca: Ewa Karwat
W klasie I szkoły branżowej
Temat: Procesy wewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi.
Treści tematu zgodne z podstawą programową nauczania geografii oraz z planem wynikowym nauczania geografii w klasie I szkoły branżowej.
Umiejętności kluczowe:
– sprawne posługiwanie się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi,
– wyszukiwanie, selekcjonowanie i krytyczna analiza informacji.
Cel ogólny:
Wiedza geograficzna:
– poznawanie terminologii geograficznej,
– poznawanie zróżnicowania geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce:
– korzystanie z map fizyczno-geograficznych, zdjęć, rysunków, materiałów źródłowych w celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych,
– interpretowanie treści różnych map.
Kształtowanie postaw:
– rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.
Cel szczegółowy:
– wyjaśnienie przebiegu głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi ( wulkanizm, trzęsienia ziemi ).
Metody: wizualna, słowna, pogadanka, dyskusja
Forma pracy: grupowa
Środki dydaktyczne: komputer, film, prezentacja multimedialna.
PRZEBIEG LEKCJI
Etap | Planowane aktywności | |
nauczyciela | ucznia | |
I. Część wstępna | N: wita uczniów, sprawdza obecność. N: nawiązuje do wcześniejszego tematu – „Tektonika płyt litosfery” i prosi o podanie przyczyn i konsekwencji płytowej budowy skorupy ziemskiej. N: udostępnia prezentacje, podaje cel dzisiejszej lekcji – wyjaśnienie przebiegu głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi ( wulkanizm, trzęsienia ziemi ), prosi o zapisanie tematu lekcji. | U: witają nauczyciela. U: podają przyczyny i konsekwencje płytowej budowy litosfery. U: zapisują temat lekcji. |
II. Część główna | N: wykorzystując prezentację wyjaśnia przyczyny powstawania – animacja trzęsienia ziemi. N: prezentuję mapę świata z obszarami występowania trzęsień ziemi i wulkanów. – Pacyficzny Pierścień Ognia. N: projekcja filmu: https://youtu.be/59OotrEl6sQ N: inicjuje rozmowę na temat konsekwencji trzęsienia ziemi i sposobów ochrony przed skutkami trzęsienia ziemi. N: projekcja filmu: https://youtu.be/HB2jgJJG2is N: omawia rodzaje skali trzęsienia ziemi. N: prezentuje podstawowe elementy budowy wulkanu, przedstawia klasyfikacje wulkanów i produktami erupcji wulkanicznej. N: projekcja filmu: https://youtu.be/zGgm1Kl3S-U N: prosi uczniów o zaobserwowanie, podczas projekcji filmu, jakie są produkty erupcji wulkanicznej. N: poleca zapisanie w zeszycie następujących hasłami: epicentrumfumarolagejzerhipocentrumlawamagmasejsmografwulkan | U: na polecenie n-la analizują mapę fizyczną świata i odczytują z niej występowanie obszarów sejsmicznych i rozmieszczenie wulkanów – Pacyficzny Pierścień Ognia. U: oglądają film. U. uczestniczą w rozmowie. Wymieniają sposoby ochrony przed skutkami trzęsienia ziemi. U: oglądają film prezentujący technologię budownictwa w Japonii. U: zapoznają się z rysunkami, planszami zawartymi w prezentacji nauczyciela. U: oglądają film, po czym wymieniają produkty erupcji wulkanicznej. U: zapisują w zeszycie przedmiotowym ważne terminy z dopiskiem „ zapamiętaj ich znaczenie”. |
III. Część końcowa | N: podsumowuje lekcję. N: podaje i omawia pracę domową – Przygotuj prezentację na temat zjawisk wulkanicznych na świecie, uwzględnij w niej przykłady różnych rodzajów wulkanów oraz omów największe erupcje. N: podaje kryteria oceny pracy domowej oraz termin przesłania pracy nauczycielowi. N: kończy lekcję, żegna uczniów. | U: słuchają, zadają pytania. U: zapisują do zeszytów temat pracy samodzielnej. U: żegnają nauczyciela. |
Ocenie podlegać będzie:
– aktywność na lekcji,
– przesłanie pracy samodzielnej, domowej.
Kryteria oceny pracy samodzielnej.
Konieczne (2): Uczeń:
– wymienia wulkanizm, jako jeden z głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi, przedstawia podział wulkanów.
Podstawowe (3): wyjaśnia przebieg procesu wulkanizmu, który prowadzi do urozmaicenia powierzchni Ziemi, opisuje budowę wulkanu.
Rozszerzające (4): wskazuje lokalizację wulkanów na Ziemi.
Dopełniające (5): opisuje prawidłowości w rozmieszczeniu zjawisk i procesów geologicznych na Ziemi.
Rozszerzające (6): – omawia największe erupcje.